• klasyczne placki zrobione z surowych ziemniaków,
  • proste i tanie danie obiadowe, najsmaczniejsze zaraz po usmażeniu,
  • kusząco złociste, chrupiące, treściwe, pełne kalorii,
  • bywają podawane na słodko lub na słono.

 

Skład:

  • 1 kg ziemniaków
  • cebula
  • jajko
  • 2 łyżki mąki
  • sól i pieprz
  • olej do smażenia

Ziemniaki obierz i umyj, a z cebuli usuń łupinę. Zetrzyj je na tarce o małych oczkach lub rozdrobnij w malakserze. Dodaj jajko, mąkę i przyprawy. Całość dobrze wymieszaj. Na patelni mocno rozgrzej olej. Łyżką nakładaj porcje formując placki. Smaż na złoty kolor z obu stron. Usmażone placki można zdejmować na papierowy ręcznik położony na talerzu, by odsączyć nadmiar tłuszczu.

Podawane wytrawnie: z sosem (grzybowym, pieczarkowym, mięsnym), gulaszem, kwaśną śmietaną, z surówką lub sałatką obiadową, z gzikiem.

Podawane na słodko: posypane cukrem lub cukrem pudrem, polane miodem, syropem lub sosem owocowym, podane z musem jabłkowym.

Do przygotowania najlepiej użyć mączystych odmian ziemniaków typu B i C. Są bogate w skrobię (np. Irga, Flaming, Orlik), dlatego placki są ścisłe i nie rozpadają się. Typ A doskonale nadaje się do zup i sałatek (np. Denar, Almera).

Do placków doskonale nadają się stare ziemniaki, ponieważ młode mają mało skrobi i dużo wody.

STRONA GŁÓWNA