SERY to produkty spożywcze wytwarzane z mleka. Są bardzo kaloryczne – bogate w tłuszcze i cholesterol, ale też zawierają dużo wapnia, białek i witamin B12. Podstawowe podziały serów:
Ze względu na rodzaj mleka:
1) z mleka krowiego – do produkcji używa się cielęcego enzymu trawiennego zwanego podpuszczką:
2) z mleka koziego – te sery najczęściej są dodawane do sałatek i kanapek,
3) z mleka owczego – zawierają dwa razy więcej tłuszczu i białka. W Polsce najpopularniejszy jest oscypek oraz bryndza. Natomiast grecka feta jest mieszanką mleka owczego z kozim.
Ze względu na technologię wytwarzania:
1) podpuszczkowedo produkcji używa się cielęcego enzymu trawiennego zwanego podpuszczką:
miękkie: brie, camembert, bryndza, gorgonzola, bryndza,
twarde: parmezan, radamer, 
półtwarde: halloumi, gouda, gruyère;
2) kwasowe – powstają przez zakwaszenie mleka kulturami bakteryjnymi lub kwasami, w efekcie czego powstaje serwatka, np. twaróg, gomółka;
3) kwasowo-podpuszczkowe – powstaje przez dodanie do mleka kultur bakteryjnych i podpuszczki, np. cottage cheese;
4) zwarowe – w pewnym sensie są produktem ubocznym (powstają z serwatki pozostałej po wyrobie serów podpuszczkowych), np. ricotta, ser typu włoskiego, mascarpone.
Są jeszcze produkty seropodobne, które powstają z mieszaniny mleka i tłuszczy roślinnych. Koszty produkcji są o wiele niższe, dlatego są sprzedawane w sklepach po niższej cenie lub stosowane w barach typu „fast food”.
Jak odróżnić sery prawdziwe od seropodobnych? Po prostu należy czytać skład. Jeśli produkt ma w składzie emulgatory, olej roślinny, skrobie, soję, mleko w proszku, to zdecydowanie jest wyrób seropodobny. Na opakowaniu powinno być zawarte słowo „SER”. Jeśli jest napis Edam lub Gouda, to już znak, że może nie być prawdziwy i warto sprawdzić skład. Zadecydował o tym Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w 2017 roku (termin „ser” może być stosowany wyłącznie do produktów odzwierzęcych, bez zawartości tłuszczy roślinnych).
Czy sery są zdrowe? Tak naprawdę to zależy od wieku, płci, aktywności fizycznej, a także problemów zdrowotnych. Osoby z nietolerancją na laktozę, chorobą nerek lub wysokim cholesterolem z pewnością powinny ograniczyć jego spożywanie.