Ryba czasem potrafi być problemowa w czasie smażenia. Ma tendencję do przywierania, rozpadania się lub przypalania się z wierzchu, gdy środek jest jeszcze surowy. Oto parę wartościowych informacji, które mogą się okazać przydatne.
  • WSKAZÓWKI:
  • 1) mrożone ryby rozmróź pozostawiając je na kilka godzin w temperaturze pokojowej, np. w durszlaku lub na ręczniku papierowym, by odsączyć je z nadmiaru wody (nie rozmrażaj wkładając do ciepłej wody),
  • 2) świeżą rybę należy pozbawić łusek i wypatroszyć,
  • 3) rybę zawsze smaż na dobrze rozgrzanym tłuszczu, by nie przywierała,
  • 4) w czasie smażenia nie używaj pokrywki – mięso nie usmaży się, tylko udusi i będzie gumowate,
  • 5) najlepszym tłuszczem do smażenia ryb jest olej.

 

  • JAK SMAŻYĆ RYBĘ? 
  • 1) całą rybę lub dzwonka najlepiej smażyć bez panierowania skrapiając na końcu sokiem z cytryny,
  • 2) prostym sposobem jest obtoczenie całej ryby lub jej kawałków w suchej mące pszennej – da to delikatną chrupiącą skórkę,
  • 3) filety rybne można panierować w mące, jajku i bułce tartej (jak kotlety schabowe) – do panierki warto dodać zioła i przyprawy, np. zioła prowansalskie, bazylię, pieprz ziołowy, paprykę mieloną, kurkumę, curry;
  • 4) smaczna jest również ryba w cieście, czyli kawałki ryby maczane w cieście naleśnikowym zrobionym z mleka, mąki i jajka, a następnie usmażone.

 

  • RYBY MORSKIE: flądra, turbot, sola, sieja, troć, śledź, szprot, makrela, dorsz, łosoś, belona, czarniak, halibut, mintaj, sardynka, morszczuk, tuńczyk, dorada.
  • RYBY SŁODKOWODNE: węgorz, karaś, płoć, sum szczupak, karp, miętus, sielawa, pstrąg, troć, lin, amur, tołpyga, ukleja.

 

  • RYBY TŁUSTE: węgorz, łosoś, śledź, makrela, tuńczyk, pstrąg tęczowy, halibut, sardynka, cesta, troć, szprot, panga.
  • RYBY CHUDE: dorsz, mintaj, sandacz, morszczuk, pstrąg strumieniowy, okoń, sandacz, szczupak.

 

  • RYBY Z DUŻĄ ILOŚCIĄ OŚCI: leszcz, śledzie, karp, turbot, flądra, świnka, szczupak, płoć.
  • RYBY Z MAŁĄ ILOŚCIĄ OŚCI: mintaj, panga, dorsz, grenada, kergulena, węgorz, halibut, morszczuk, sola, tuńczyk, łosoś, makrela.

Ryby to zdrowe mięso – powinno się je jadać co najmniej 2-3 razy w tygodniu. Najbardziej wartościowe są ryby tłuste. Dlaczego? Ponieważ są bogatsze w zawartość witaminy A, D i E oraz kwasów omega-3. Warto również wybierać ryby żyjące dziko niż te hodowlane (karp, łosoś, sum, szczupak, amur, lin). Dla większego zysku hodowcy czasem dodają do pokarmu sterydy i antybiotyki. Dzięki temu ryby szybciej rosną i stają się grubsze (mają więcej mięsa).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *